
om

ol 
az 

i 
y­
l­

ré­
k, 

el­
in­
gy 
az 
z- 

ul- 
s­

al­
van 
jük 

k, 
n, 
a 
­

rít­
iz­
nk 
at. 
in­
gő 
o­
o­
ö­
e­

 úr 
fi­
ha 

ató 
ak 
as 

ár­
ott, 
 -  
ed 
ás 
nk 
lő 

tól 
z­

rin­
mi 
át 
z­

golja, 
t a 
ja, 

inget, 
ek 
nk 

A Nemzetközi Sajtóintézet (IPI) mélyen 
aggódik azért, mert „a magyar kormány 
egyre inkább beavatkozik a média ügyei­
be.” Azt követően, hogy az amerikai 
Freedom House a magyar sajtót a Hom- 
korszak „részben szabad” minősítése után 
ismét szabadnak minősítette. A Freedom 
House értékelése szerint 1990 és ’94 kö­
zött a magyar sajtó szintén szabad volt, de 
az IPI akkor is aggódott. Akut aggodalma 
akkor kezdődött, amikor a londoni Times 
c. napilap 1994. március 17-i számában 
megjelent Peter Galliner (1975 és 1994 
között az IPI igazgatója) levele a március 
4-i rádiós elbocsátásokról, mely, Galliner 
szerint, „az 1956-os forradalom elfojtását 
idézi”. Az elbocsátottak legtöbbje „fontos 
szerepet játszott a kommunista rendszerrel 
szembeni ellenállásban, és arra törekedtek, 
hogy a BBC-hez hasonló rádiót hozzanak 
létre.,, Talán érdemes emlékeztetni rá: pon­
tosan az elbocsátottak között voltak azok, 
akik az objektív tájékoztatás elleni legna­
gyobb csapásnak tekintették, amiért Csúcs 
doktor a BBC kódexét szőröstül-bőröstül 
be akarta vezetni a Bródy Sándor utcába. 
Ami pedig ellenállásukat illeti, az Elet és 
Irodalom (támogatja közpénzekből a 
Nemzeti Kulturális Alap) június 11-i szá­
ma szerint (Visszhang rovat) most már 
Aczél György is ilyen ellenálló volt.

Az IPI 1998-as globális szemléjének 
magyarországi részét egyébként azzal kez­
di, hogy a .kulturális miniszter október 7- 
én betiltotta a Kurír c. bulvárlap kiadását”. 
Hogy ez sem egészen így volt, azt hagyjuk, 
de azt ne, hogy miért kellene egy olyan 
veszteséges bulvárlapot közpénzen eltarta­
ni, amely semmiféle nemzeti értéket -  ha­
csak a szennyvízelvezetőknek nincs nem­
zeti értékük -  nem képviselt, Szűcs Gábor 
Jaguárjával együtt. És azt se hagyjuk, 
hogy az IPI 1994-ben egyetlen könnyet 
sem hullajtott a Pesti Hírlap lényegesen 
drasztikusabb becsukatása, az Új Demok­
rata szerkesztőségének fizikai szétverése, 
majd megszüntetése ellen, melynek láttán 
a liberális média ,Jija kérem, működnek a 
piac törvényei” felkiáltással ujjongott.

Az IPI magyarországi jelentése -  mely 
forrásként az SZDSZ-es Pető Ivánra is hi­
vatkozik -  ezután a szintén a közpénzből 
fenntartott Magyar Narancs finanszírozá­
sának megszüntetését rója fel a kormány­
nak, majd. minden átvezetés nélkül közli, 
hogy február 11-én lelőtték Fenyő Jánost. 
Ami pedig a Stumpf István kancelláriami­

niszterhez írott levelüket illeti, kifogásol­
ják, hogy Martin Józsefet és Avar Jánost 
elbocsátották a Magyar Nemzettől. Ez per­
sze fordítva nem történhetne meg, ugyanis 
konzervatív felfogású újságírónak egyet­
len liberális lap sem ad kenyeret, vagy ha 
igen, annak konzervativizmusát a szer­
kesztőségbe belépve, kabátjával együtt 
kell felakasztania a fogasra.

Az IPI korábbi igazgatóját, Galliner 
úrat egyébként a düsseldorfi székhelyű 
Európai Média Intézet (EMI) az 1994-es 
választások alkalmával azzal bízta meg, 
hogy ellenőrizze, vajon a magyarországi 
pártok megfelelő arányban jutnak-e a tö­
megkommunikációs eszközökhöz a vá­
lasztási kampányban. Galliner úr meg is 
érkezett Magyarországra. Sőt, ellátogatott 
elődünkhöz, a Pesti Hírlap szerkesztősé­
gébe is, ahol minden kérdésére a lap veze­
tői udvariasan és kimerítően válaszoltak 
neki. Ami viszont Galliner urat váratlanul 
érintette, az az volt, hogy ezután a Pesti 
Hírlap vele szeretett volna inteijút készí­
teni. Amire Galliner úr igen nyitottnak 
mutatkozott -  egészen a második kérdé­
sig, amelynek hallatán, korát meghazudto­
ló sebességgel, a szó legszorosabb értel­
mében futásra vette a szabad tájékoztatást 
-  és eltűnt a lépcsőház irányában. Hogy 
megfutamodásának ténye szintén beke­
rült-e abba a jelentésbe, mely a Népsza­
badság 1994. május 3-i száma szerint 
„nem csupán az európai országokba, ha­
nem például az Egyesült Államokba is el­
jut”, azt jótékony tudatlanságunk homá­
lya borítja.

Az IPI egyébként igen aktív intézet. 
Euromedia ’98 címen nemrégiben -  ta­
valy, június 26- kezdettel -  még egy kon­
ferenciát is tartott, amelyen rendkívül ran­
gos magyar csapat is részt vett: „Dr. Lász­
ló József’, a z , JMTV alelnöke” és „ György 
Péter professzor” (a professzori címet ille­
tően a sajtóhiba az IPI-nál -  a szert), 
Gömöri Endre (MÚOSZ), Földvári Zsu­
zsa (HVG) és néhány társuk. Ami mutatja, 
az IPI csak tiszta forrásból táplálkozik. 
Mint György Péterből, a Tocsik- 
alapítványi pénzek kedvezményezettjéből, 
a Hit Gyülekezete beszédírójából (ld. 
Bartus botránykönyvét), Fodor Gábor 
SZDSZ-es kultuszminiszter egykori és a 
Matáv mostani tanácsadójától. Ami 
Gömörit illeti...

De aki azt hiszi, a „másik oldal” fiúi 
ezért nem dolgoztak meg, téved. Ok már

I Van egy ember, öregember,
Lovas István | ember, Vásárhelyi Miklós (a .

Demokrata 1999/28 /



n é l k ü l

akkor ápolták a kellő kapcsolatokat, ami­
kor ennek az oldalnak eszébe sem jutott, 
hogy kapcsolatokat illik ápolni. Aki előve­
szi az amerikai liberális értelmiség teljes 
joggal zászlóshajójának tartott New York 
Review of Books 1987. június 11-is szá­
mát, és elolvassa, kik tiltakoztak Magyar- 
országról a Chilének nyújtott amerikai 
bankkölcsönök ellen, már ott látja a mai 
tiszta forrásokat: Konrád Györgytől és 
Demszky Gábortól Eörsi Istvánon és Ha­
raszti Miklóson át Kis Jánosig, Tamás 
Gáspár Miklósig, Kőszeg Ferencig és Rajk 
Lászlóig azok nevét.

Elek István, aki akkor még nem ébredt 
fel (noha már 1981-82-ben Bécsben, 
Herder-ösztöndíjasként kialakíthatta volna 
saját sajtókapcsolatait), most viszont arra 
döbbent rá, hogy „Ami pedig a túlbuzgó 
támogatókat illeti, ilyenek mindig vannak, 
de a kormány nem vállalhat felelősséget az 
önmagát jobboldali-konzervatív lapnak 
minősítő hetilap vagy napilap irányvonalá­
ért. A kormánynak semmi köze ahhoz, 
hogy például a Magyar Demokrata vagy a 
Napi Magyarország milyen kommentáro­
kat közöl”. Ami hetilapunkat illeti, abban 
Eleknek teljesen igaza van (a felelősség- 
vállalásban), de hogy Elek pártja 
legsajátabb lapját miért köpi szemen akkor, 
amikor tudja, az még a köpés letörlését 
sem engedheti meg magának, rejtély. Fide- 
szes belharc vagy magánhülyeség? Elkép­
zelhető, hogy Vásárhelyi Miklós támoga­
tott lapjait, a Beszélőt vagy az ÉS-t azért 
vonja felelősségre, mert túl buzgón védel­
mezi az SZDSZ-t? Nem, az előbbi Orbánt
„gecizi”, az utóbbi Kövért „őrültezi” (Eörsi 
I.). A Népszavában pedig az ország aligha­
nem legfelértékeltebb cikkírója, Petri Lu­
kács Ádám így viszonozza publicisztikájá­
ban a Soros-pénzek osztogatójának szíves­
ségét és védelmezi az egykori ÁVH-s felje­
lentőt: „Van egy ember, öregember, ke­
gyes-bölcs ember, adjon erőt, egészséget 
neki a sors. Vásárhelyi Miklósnak hívják.” 
(július 6). Persze egy normális országban 
nem Petiinek, hanem Eleknek lenne igaza 
-  de, „hála” korábbi pártja mulasztásainak, 
ez az ország nem normális, sajtója pedig 
különösen nem az. De az sem. hogy Elek, 
a miniszterelnök sajtóügyekben jártas ta­
nácsadója nem kérdezi meg az anyagilag 
csődtömeg MTV-t, hogy miért kap onnan 
havi majdnem egymillió forintos apanázst 
Wisinger István, a MUOSZ elnöke, aki a 
magyar sajtón uralkodó gazdasági diktatú­
ráról beszélt az EPI múlt heti, itteni megbe­
szélésén? A törvényesen bármikor levált­
ható, de Elek mostani pártja jóvoltából 
nem menesztett rádiós vezetésről most ne 
beszéljünk -  nehogy túlbuzogjunk. ■

Demokrata 1999/28 r

1 /  7 /  o fr  ________

j

j

E

Szabadi Vera
Kiemelés

Szabadi Vera
Kiemelés

Szabadi Vera
Kiemelés


